گروه سیاسی: عدم‌پیشرفت مصوبات استانی هیأت دولت موضوعی است که از سال‌های گذشته مورد انتقاد نمایندگان مردم استان‌های مختلف قرار گرفته است و با توجه به اعلام عمومی مصوبات در سفرهای ریاست‌جمهوری همواره مردم منتظر اجرایی شدن آن از سوی دولت بوده‌اند.

iran map

دیروز فاطمه بداغی معاون حقوقی رئیس‌جمهور، خبر از بررسی موانع پیشرفت مصوبات استانی هیأت دولت داد و گفت: بررسی مسائل استان‌ها به‌عنوان یک کار خوب و جدید در دولت مورد توجه قرار گرفته است. بداغی گفت: در این جلسه بر رسیدگی مسائل استان‌ها و رفع موانع و مشکلات و پیگیری مصوبات سفرهای استانی تاکید شد.

عدم اجرای بخش عمده مصوبات

علی اسلامی‌پناه، نماینده جیرفت و عنبرآباد در گفت‌وگو با همشهری با تاکید بر اینکه تعدادی از مصوبات سفرهای استانی در حوزه انتخابیه بنده اجرایی شده و بخش عمده مصوبات هیأت دولت به مرحله اجرا نرسیده است، گفت: در دور دوم سفرهای استانی دولت در مصوبه‌ای تاکید شد که خط لوله گاز رسانی به جیرفت و عنبرآباد از مسیر خط لوله صلح 90 کیلومتر بگذرد و تا پایان سال 1389 نیز به اتمام برسد اما با وجود این شاهدیم که هنوز کلنگ آغاز این پروژه به زمین نخورده است. راه‌اندازی کارخانه پتروشیمی مورد دیگری است که عدم‌اجرایی شدن آن برای مردم سؤالاتی را به‌وجود آورده و اساسا از این قبیل مصوبات که به مرحله اجرا در نیامده است در شهرستان و استان خود شاهد هستیم. در اینجا جای این سؤال از دولتمردان باقی است که درصورت نبود بودجه کافی چرا مصوباتی را وضع کرده‌اند که تا به‌حال به مرحله اجرا نرسیده است؟

مصوباتی در حد فرماندار

شکور اکبرنژاد نماینده تبریز نیز با انتقاد از روند اجرای مصوبات سفرهای استانی به خبرنگار همشهری گفت که مواردی از مصوبات دولت در استان‌ها در حد سفر رئیس‌جمهور نبوده و فرماندار شهر توانایی اجرای آن را داشته است. وی با اشاره به اختصاص بودجه‌ای برای بخش صنعت و معدن تبریز، تصریح کرد: تنها یک درصد از بودجه اختصاص یافته به این بخش تحقق یافته است و نقص اصلی از این جهت است که دولت باید در حد بودجه سالانه مصوبات را وضع کند.

عدم تناسب تعهدات با اعتبارات

جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه ضمن ابراز نارضایتی از عدم‌اجرای مصوبات دولت به خبرنگار همشهری گفت که به‌رغم زحمات و تلاش مسئولان، ولی به‌علت کمبود اعتبارات، دولت نتوانسته به اکثر تعهدات خود جامه عمل بپوشد. این نماینده مجلس گفت: با دادن قول‌های فراوان و بدون داشتن پشتوانه اجرایی کافی نمی‌توان مصوبات را به مرحله اجرا در آورد و دولت باید در برآورد میزان توانایی مالی با میزان تعهدات یک هماهنگی ایجاد کند و اساسا با تجدید نظر در این بخش می‌تواند گامی در جهت اجرایی شدن مصوبات بردارد.

پیگیری مصوبات زمین‌مانده

امیر طاهرخانی نماینده تاکستان هم با اظهار امیدواری از جلسه هیأت دولت به خبرنگار همشهری گفت که پیگیری مصوبات زمین مانده مسئله‌ای است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و به‌عنوان نمونه در استان قزوین تعدادی از مصوبات دور اول سفر استانی دولت اجرا شده و در دور دوم سفر تقریبا اکثر مصوبات آن پیشرفتی در حد کاغذ داشته است. وی همچنین عدم‌اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی هیأت دولت را به مشکلات اعتباری دولت ربط می‌دهد و اظهار می‌دارد که مصوبات این سفرها جزء مطالبات مردم است و باید هر چه سریع‌تر از حالت بالقوه به بالفعل در آید. با وجود انتقادات زیادی که متوجه عدم‌اجرای مصوبات استانی هیأت دولت است باید دید که جلسه‌ای که معاون رئیس‌جمهور خبر از برگزاری آن در دولت داده است آیا می‌تواند وعده‌های زمین مانده دولت را به مرحله اجرا نزدیک کند یا خیر؟

کد خبر 138418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز